Impact voedselkeuzes thuis en op het werk
16 oktober was het Wereldvoedseldag, dé dag die door de VN is uitgeroepen tot internationale bewustwordingsdag om aandacht te vragen voor voedselzekerheid. Een vraagstuk die ons allen aangaat! Daarom besloten we C-Bèta Food te organiseren, met als thema: impact voedselkeuzes thuis & op werk. We blikken terug op een succesvolle eerste editie!
Saskia Mulder (The Social Reporter) nam ons mee in de wereld van ‘De Verborgen Impact’, een boek geschreven door Babette Porcelijn, waarin precies voor de gemiddelde Nederlander staat doorgerekend met welke keuzes je het meeste verschil maakt voor een duurzame planeet. Wist jij bijvoorbeeld dat je 300x kan douchen van de hoeveelheid water die nodig is om 1 kilo rundvlees te produceren? Ruim 60 mensen hebben handvatten gekregen om bewuste impactkeuzes te maken op het gebied van voedsel. Ben je zelf ook benieuwd hoe je impact kan maken, doe dan de De Verborgen Impact test.
“Door de aangereikte tips & tricks kan ik nu mijn ecologische voetafdruk verlagen, wat helaas hard nodig is’’
Ook Thomas Luttikhold had een sterk verhaal. Als grootste vijand van voedselverspilling in Nederland en tevens oprichter van Wastewatchers, legde hij uit hoe data kan worden ingezet om voedselverspilling tegen te gaan. Voedselverspilling ontstaat namelijk doordat de verkeerde producten, op de verkeerde dag, verkeerd worden aangeprezen. Data = kennis, en door daar gebruik van te maken hoop hij vooral in de hospitality branch het verschil te maken.
“Interessante toepassing van data in het duurzaamheidsvraagstuk, waar nog vele kansen liggen!’’
Voordat we zijn overgegaan op een gezellig borrel zijn we ons gaan buigen over twee vraagstukken van HMSHost. Als grootste F&B exploitant van Schiphol, hebben we met elkaar nagedacht over voedselimpact op de nieuw te bouwen A-pier, waar HMSHost graag invulling geeft aan circulaire foodconcepten. Er zijn nieuwe initiatieven aangedragen uit de regio, netwerksuggesties besproken en ideeën gedeeld waar HMSHost in praktijk op gaat voortborduren.
Hoofdcateraar Karma Kartel, die de lekkerste plantaardige Karma Shoarma serveerde (gemaakt van knolselderij) maakte het event helemaal af. Ook bedanken we Biosoepi die ons haar circulaire soep liet proeven en De Wickevoorter Stadsboeren, met haar lokale kaasjes en kefir. Laten we ook onze theeproducent van de dag niet vergeten: Ptthee en de Royal Goose Company de met enige echte bitterballen van ganzenvlees (van de ganzen rondom Schiphol).
“Ik heb met erg enthousiaste en energievolle mensen gesproken.’’
Dit event maakt smaakt naar meer! We houden het enthousiasme van deze dag graag vast om vervolg te geven aan C-Bèta Food. We staan open om dat in een vernieuwde vorm te doen, met diverse organisaties en enthousiastelingen. Zin om dit concept te laten groeien? Zie jij kansen voor je bedrijf of de regio? Laat het ons weten via: steef@cbeta.nl
Dit programma werd mede mogelijk gemaakt door: Rabobank, SADC, Podium voor Architectuur & NMCX.
Hieronder een kleine impressie van de dag. Om alle foto’s te bekijken, klik hier.