Bas van Haastrecht: “Impact heeft alles te maken met doen”

In het magazine Faces van SADC verscheen in editie 4 een interview met Bas van Haastrecht; ondernemer op C-Bèta, eigenaar van This is Why. Lees hier het interview.

 

Zzp’er Bas van Haastrecht adviseert bedrijven over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ideale huurder voor de circulaire hotspot C-Bèta, waar betrokkenheid en ondernemen hand in hand gaan.

 

Wat doet This Is Why?

‘Ik help organisaties met het vinden, ontwikkelen en uitdragen van hun maatschappelijke betekenis. Sommige organisaties hebben de behoefte ‘iets’ met duurzaamheid te doen maar weten nog niet precies wat en andere doen juist op een aantal punten al aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo), maar weten de verschillende onderdelen niet goed te verbinden. Daar kan ik een rol spelen.’

 

Gaan de termen maatschappelijk en ondernemen wel samen?

‘Juist! Een bedrijf heeft alleen bestaansrecht als het ook maatschappelijke impact heeft. Bij veel bedrijven heerst het idee dat maatschappelijke impact en een sluitende businesscase niet samengaan. Merken en marketing hebben een commerciële connotatie. Maar ideële bedrijven als Tony’s Chocolony of organisaties als het Rode Kruis hebben ook een sterk merk, dat goed neergezet moet worden. Ik heb eerst jaren in de reclamewereld gewerkt, waar ik precies dat deed. Ik zet mijn kennis nu in op het snijvlak van markt en maatschappij. Steeds meer bedrijven willen de maatschappelijke en financiële kant in de bedrijfsvoering verankeren. Banken kijken nu bij investeringen ook naar duurzaamheid. Het gedrag van mensen verandert langzamer dan hun ideeën. Ze willen wel duurzaam leven maar vinden het lastig. Ik geloof erin dat duurzaamheid eerst in een organisatie zelf een plek moet hebben, daarna kan een bedrijf het pas extern uitdragen. Verandering kost veel tijd…’

 

Hoe draag je met mvo bij aan je omgeving?

‘Mvo draagt bij aan het beperken van de schade die je toebrengt aan de wereld en in de ideale wereldlevert het zelfs een positieve bijdrage aan de wereld. Het begint vaak bij het verduurzamen van de bedrijfsvoering. Hier in de regio wordt bijvoorbeeld olifantsgras verbouwd, een gewas dat CO2-voordelen heeft. Een ander bedrijf gebruikt algen als gewasbescherming. Ik ben zelf betrokken geweest bij het KPN Mooiste Contact Fonds dat zich inzet om eenzaamheid te bestrijden. Ik kreeg vaak de vraag hoe belangrijk mensen maatschappelijk verantwoord ondernemen van bedrijven eigenlijk vinden. Om inzichtelijk te maken hoe belangrijk mensen mvo vinden, bedacht ik de Maatschappelijke Imago Monitor. Een onderzoek dat wordt uitgevoerd door Motivaction, dit jaar alweer voor de tiende keer.  Ruim 4000 respondenten krijgen online vragen over zo’n 120 merken. De respondenten wordt onder andere gevraagd de maatschappelijke betrokkenheid te beoordelen van deze merken.’

 

Wat is de rol van de community bij maatschappelijk ondernemen?

‘Steeds meer vraagstukken zijn een ketenvraagstuk. Hiervoor moet je per definitie samenwerken. Je hebt meerdere disciplines nodig om verandering te stimuleren en een nieuw verhaal over te kunnen dragen. Ik denk dat grotere veranderingen alleen werken als we op verschillende manieren en plekken tegelijkertijd impact creëren.’

 

Waarom C-Bèta?

‘Ik woon al bijna 48 jaar in Hoofddorp en ik was op zoek naar een plek waar ik kon werken in een omgeving met gelijkgestemden, eigenlijk een community. Ik wilde me graag aansluiten bij wat er gebeurt in mijn directe omgeving. Dat was C-Bèta.’

 

Checklist mvo

1.       Intentie Onderzoek met welke intentie jij als organisatie met je maatschappelijke rol aan de slag wilt. En is er voldoende intentie om er meer mee te gaan doen?

2.       Bewustwording Vraag jezelf af waar je positieve en negatieve impact zitten. Kijk hierbij ook naar de schaal. Begin bij je eigen bedrijfsvoering en ga vervolgens de keten in. Op het moment dat je je bewust wordt van je impact weet je ook waar je de oplossing moet zoeken.

3.       Strategie bepalen Daarbij staat deze vraag centraal: Hoe kan ik mijn positieve impact verder aanzwengelen en de negatieve impact minimaliseren?

4.       Uitvoeren Impact heeft alles te maken met doen.

5.       Monitoren Maak je resultaten inzichtelijk, leer ervan en verbeter jezelf.

 

 

This Is Why

Bas van Haastrecht, strateeg

www.thisiswhy.nl

 

Lees hier het volledige magazine.