Geen kinderspel bij Studio MX

Onlangs heeft Studio MX zijn intrek genomen in unit 7 in de loods van C-Bèta. Het bedrijf van Marthijn de Blaeij is ontwikkelaar van games voor bedrijven, overheid en onderwijs. De games richten zich op actuele maatschappelijke vraagstukken als Sustainable Development Goals, COVID-19 of transportefficiency.

De games van Studio MX zijn op dit moment door het vele thuiswerken met name online games. Voor de corona-crisis werden vooral bord- en kaartspellen, en live-action-games gemaakt. De toekomstverwachting is om hybride games te maken die zowel online te spelen zijn als fysiek op locatie. De games kunnen op maat gemaakt worden, en worden ingezet bij evenementen, trainingen, lezingen en interactieve workshops.

Duurzaam omgaan met de wereld
Marthijn: “Met onze games pak je vraagstukken anders aan. Minder modelmatige aanpak, meer emotie en natuurlijk gedrag. Meer duurzaam omgaan met de wereld en minder polarisering. Belangrijk ideaal daarbij is humor en zelfspot. Een spiegel die de waarheid raakt maar waar je wel blij van wordt.”

Met de invloeden vanuit de entertainment game-industrie, waar de laatste jaren grote innovatie plaatsvindt, maakt Studio MX spellen waar spelers aan de slag gaan met hun leervraag. En als kers op de taart leren organisatieadviseurs en managementteams ook nog eens wat over hun eigen medewerkers. Marthijn: “De beste serious games zijn volgens mij spellen waarin mensen met elkaar aan de slag gaan. Leren van en met mensen is immers een stuk fijner dan leren van  een algoritme of scoretabel.”

Eerlijk en onbevangen
Een andere belangrijk voordeel van serious games is, dat een traditionele leerinterventie vaak begint met het leerdoel: “Beste deelnemers, vandaag gaan jullie leren hoe/wat…..”. In een game is dit niet zo. Als je spelers van te voren al vertelt waar het spel over gaat verdwijnen meerdere effecten. Ten eerste de euforie van het zelf bedenken van een oplossing (en daarmee het positieve gevoel van een epic win), ten tweede de confrontatie die de spelleider geeft in de nabespreking en tenslotte ook het gedrag dat spelers vertonen. Marthijn: “Als je van tevoren weet wat het leerdoel is in het spel zullen spelers zich als gewenst gaan gedragen. Kijk maar eens hoe vaak je bijvoorbeeld op die manier echt eerlijk een vragenlijst beantwoordt.”

Vertaling naar werkelijke situatie
In een spannende serious game zit een dusdanige flow waarin je helemaal opgaat in het spel. Met niet alleen maar links- of rechtsaf, maar met volop keuzevrijheid en niet te veel geluksfactoren. En geen processen van je eigen organisatie verbeteren maar bijvoorbeeld een dierentuin managen. Bijkomend voordeel van deze benadering is dat in de nabespreking zowel de gespreksleider als de medespelers veilig op elkaar feedback kunnen geven. Elk stukje van het spel wordt ontleed en vertaald naar de werkelijke situatie. Marthijn: “De nabespreking is een essentieel onderdeel van een serious game en daar houd je als gamedesigner op voorhand al rekening mee. Wat heb je gedaan in het spel? Wat zegt dat over jou? En wat ga je morgen anders doen?”

Strijd tegen de SDG’s
Studio MX werkt momenteel met Bas van Haastrecht, ook huurder in C-Bèta, aan een duurzaamheidsgame voor HeelHaarlemmermeer. Andere klanten van Studio MX zijn onder andere Rijkswaterstaat (game over de toepassing van de Omgevingswet daar waar infrastructuur en Natura-2000 gebieden elkaar raken, genaamd Omstreken), Tilburg University, Academische werkplaats ouderen (game over het taboe op intimiteit onder ouderen in woonzorgcentra), Inteam Online, Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (game over het voeren van een veilig gesprek over stralingsbescherming) en De Toon van het Atoom. Voor een ICT-trainee programma ontwikkelt Studio MX momenteel een online game die twee dagen duurt. Deze game, The Alpha Lions: The Warriors Within, gaat over superhelden die strijden voor de 17 SDG’s. Deze superhelden krijgen echter een conflict met elkaar omdat sommige SDG’s tegenstrijdig lijken te zijn. Aan het einde van de game beseffen de superhelden en de spelers echter dat de SDG’s elkaar kunnen versterken en helemaal niet conflicterend zijn. Een trailer van deze game is hier te bekijken.